Gdańsk
ul. Sobótki 11a/6
t 58 718 76 85
m 500 126 099
Maciej Jacaszek
Olsztyn
ul. Lipowa 23
t 89 527 38 88
m 601 686 216
Rafał Jacaszek
Polska Opera Królewska w Parku Łazienkowskim w Warszawie
Polska Opera Królewska w Warszawie
Nagrodzony projekt konkursowy Polskiej Opery Królewskiej w Parku Łazienkowskim w Warszawie. Świadomość rangi miejsca, znajdującego się na skrzyżowaniu dwóch historycznych osi widokowych oraz obowiązek poszanowania krajobrazu powoduje, że jako pierwsze i oczywiste założenie przyjęto, iż projektowana Opera nie może swoją skalą w sposób negatywny oddziaływać na zabytkowe założenie. Drugie założenie, choć w pewnym sensie związane z pierwszym, zakłada, że będąca przedmiotem konkursu działka nadal, a właściwie ponownie, powinna pełnić funkcję ogrodu.
Wybrana na siedzibę Teatru Polskiej Opery Królewskiej lokalizacja znajduje się w centrum historycznego założenia pałacowo-ogrodowego rezydencji królewskiej, jakiej układ urbanistyczny przetrwał do naszych czasów w formie niemal niezmienionej. Porównując ze współczesnymi mapami zrealizowany, przy osobistym udziale króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, projekt z roku 1766 widzimy, że nie tylko główne trakty dzisiejszych Łazienek Królewskich ale układ okoliczny ulic i placów odzwierciedla autentyczne założenie urbanistyczne z XVIII wieku.
Świadomość rangi tego miejsca, znajdującego się na skrzyżowaniu dwóch historycznych osi widokowych oraz obowiązek poszanowania krajobrazu powoduje, że jako pierwsze i oczywiste w tym wypadku założenie przyjęto, iż projektowana Opera nie może swoją skalą w sposób negatywny oddziaływać na zabytkowe założenie.
Stąd decyzja zespołu projektowego, by większość kubatury projektowanej opery sprowadzić pod powierzchnię dzisiejszego terenu , pozostawiając jako widoczne obiekty przestrzenne w skali historycznej zabudowy. Ponadto dla zapewnienia tego efektu zrezygnowano z formy jednobryłowej starając się rozrzeźbić optycznie jej kształt i rozbić na dwa lekkie, na wpół-przezierne pawilony ogrodowe
Drugie założenie, choć w pewnym sensie związane z pierwszym, zakłada, że będąca przedmiotem konkursu działka nadal, a właściwie ponownie, powinna pełnić funkcję ogrodu. Jest rzeczą niezwykle cenną, że dla niezmienionego od XVIII wieku historycznego założenia urbanistycznego posiadamy pierwotny projekt i przedstawia on dość szczegółowo dla tej działki wizję autorów całego założenia.
Wydaje się zatem rzeczą oczywistą, iż powinniśmy zaprojektować założenie parkowe będące kontynuacją barokowego planu z czasów Stanisław Augusta a forma Polskiej Opery Królewskiej powinna być inspirowana ideą jego autorów i stanowić jej twórcze rozwinięcie, przy jednoczesnym zachowaniu skali jaka nie zdominuje historycznej zabudowy.